Forbrukerkjøp -tekstoppgave

Gjør oppgavene under om forbrukerkjøp. Sammenlign svarene dine med en medelev.
Har dere samme svar?
Har dere samme begrunnelser? 

(Det finnes forslag til fasit til denne oppgave på lærersidene, krever passord)

 

Oppgave

Oppgave 1
Du har kjøpt en kostbar dunjakke, men allerede på vei hjem får du dårlig samvittighet fordi du har brukt så mye penger og ombestemmer deg. Du drar tilbake til forretningen for å levere jakken og få pengene tilbake. Stor er din overraskelse når forretningen nekter å ta dunjakken tilbake, selv om det bare er en time siden du kjøpte den.

Har forretningen rett til å avvise deg? Begrunn svaret.

 

Oppgave 2
Du har bestilt klær gjennom en postordrekatalog og har betalt ut pakken på postkontoret. Etter at du har åpnet pakken og ser hva du har kjøpt, angrer du på kjøpet. Du går til posten et par dager etter og returnerer pakken.

Har du rett til å sende klærne i retur og få pengene tilbake? Begrunn svaret.
Skal du selv dekke utgiftene ved tilbakesending av klærne?

 

Oppgave 3
For 3 måneder siden kjøpte du deg en ny bærbar PC til 4990,- kroner. Nå har du fått problemer med å koble deg opp til Internett gjennom trådløse åpne nettverk. Du leverer PC-en til forretningen og forlanger å få en ny eller pengene tilbake. Ekspeditøren sier at de ikke vil gi ny vare eller pengene tilbake, men reparere den uten at det skal koste noe.

Er det riktig at du ikke kan få ny PC eller pengene tilbake? Begrunn svaret.

 

Oppgave 4
Mobiltelefonen som du fikk i fødselsdagsgave for over 2 år siden, virker ikke etter at du var uheldig og mistet det i gulvet. Du leverer det til reparasjon i forretningen der den ble kjøpt og avtaler at de først skal undersøke hva reparasjonen vil koste før du bestemmer deg.
Etter en uke får du beskjed om at det vil koste kr 1250,-. Det er altfor mye, så du vil heller kjøpe en ny telefon. Ekspeditøren gir deg tilbake mobiltelefonen og en regning på kr 262 for å ha undersøkt og gitt tilbud på reparasjon. Du protesterer og går uten mobilen din.

Har forretningen lov til å kreve et undersøkelsesgebyr når ekspeditøren ikke opplyste deg om det? Begrunn svaret.

 

Oppgave 5
Du har spart til et nytt slalomutstyr. I forretningen spør du om det er garanti på utstyret. Dette svarer ekspeditøren nei til. Det kan du ikke forstå, for du har hørt at man kan klage til forretningen hvis det blir noe galt med det man har kjøpt der.

Har ekspeditøren rett? Har du rett? Har begge rett?